Vzdělávací program Barevný svět
Charakteristika vzdělávacího programu
Filozofií naší školy je rozvíjet samostatné, zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy a zajistit jim bezpečné a podnětné prostředí.
Podporovat rozvoj dětí podle jejich možností, potřeb a zájmů. Děti mají tedy možnost vybírat si činnosti podle svých schopností a dovedností.
Snažíme se o vytváření atmosféry plné pohody, přátelství, důvěry, spokojenosti a radosti.
Naší vizí je, aby MŠ byla příjemným prostředím, kde budou děti trávit chvíle bez rodičů a navazovat a prožívat radostné chvíle ve společenství kamarádů.
Chceme, aby ve škole vládlo klima, které bude příznivě působit na rozvoj dětí ve všech oblastech jejich vývoje.
Naším zájmem je, aby děti v MŠ prožívaly dny naplněné radostí ze společných setkání, her a aktivit.
Chceme, aby naše škola byla pro děti místem, kam budou chodit rády, s důvěrou a beze strachu, místem, kde budou děti vedeny ke vzájemné úctě, důvěře, empatii a spolupráci. Neméně důležité je pro nás, aby také vztah mezi učitely a rodiči byl otevřený a plný vzájemné důvěry a naslouchání.
Školní vzdělávací program uplatňuje integrované vzdělávání a směřuje k modelu osobnostně orientované předškolní výchovy, k rozvoji osobnosti dítěte, soběstačnosti a samostatnosti a zdravého sebevědomí cestou přirozené výchovy. Vztah učitelek k dětem je partnerský. V komunikaci převažují projevy náklonnosti a důvěry Děti mají možnost spolurozhodovat, souhlasit i oponovat a vstupovat do dění jako rovnoprávní účastníci. Prioritou je individuální a citlivý přístup ke každému dítěti podle jeho potřeb.
Respektujeme individuální potřeby a možnosti jednotlivých dětí, včetně speciálních vzdělávacích potřeb. MŠ při své práci vychází z rámcových cílů předškolního vzdělávání. Snažíme se všestranně rozvíjet dítě, jeho učení a poznání a vést jej k osvojení si základů společenských hodnot a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí.
Dlouhodobým záměrem naší snahy je vytvářet podnětné vzdělávací prostředí, založené na principu uspokojování individuálních potřeb a zájmů, kde se bude dítě nejen cítit bezpečně a spokojeně, ale také se bude projevovat samostatně a aktivně. Vytvářet u dětí zdravé životní postoje a návyky, podporovat jejich psychickou odolnost, rozvíjet intelekt, jazyk, řeč, poznávací procesy. Posilovat prosociální chování ve vztahu k ostatním lidem, osvojovat si dovednosti a poznatky související s podporou zdraví a bezpečí. Vytvářet základy aktivních postojů k životu, ke světu a kultuře.
Způsoby a prostředky naplňování cílů
Cílem školního vzdělávacího programu je předat dětem informace ze všech nastíněných oblastí a umožnit jim vnímat svět v jeho přirozených souvislostech a získat tak reálný pohled na svět a aktivní postoj k němu.
Prioritami našeho vzdělávacího programu je:
- rozvíjet u dětí aktivní tvořivost; důvěřovat ve své schopnosti
- rozvíjet dovednost soužití s vrstevníky
- vytvářet u dětí návyky vedoucí ke zdravému životnímu stylu
- posilovat u dětí jejich identitu a sebevědomí
- respektovat tempo a potřeby jednotlivých dětí
- posilovat pozitivní pocity o sobě i o světě
- rozvíjet smyslem pro pořádek a odpovědnost
- respektovat odlišnosti lidí
- posilovat úctu k sobě i k okolnímu světu.
Preferované činnosti
- volná hra, experimentování komunitní a diskusní kruh
- didaktická práce, pozorování
- práce s encyklopediemi, prožitkové učení
- psychomotorická cvičení, kooperativní učení
- práce s přírodním materiálem, spontánní sociální učení
- využívání bezprostředních situací- situační učení
- řízené skupinové a individuální činnosti
- převládání spontánních činností nad řízenými.
Metody, formy a prostředky práce
Metody, formy a prostředky práce přizpůsobujeme individuálním potřebám a schopnostem dětí.
metody: rozhovor, vyprávění, pozorování, diskuse, dramatizace, prožitkové, situační a kooperativní učení. formy: spontánní sociální učení formou nápodoby, spontánní i řízené aktivity individuální i skupinové (preferujeme převládání spontánních aktivit nad řízenými).
prostředky: námětové hry, kooperativní hry, spontánní pohybové hry, samostatně tvořivé hry, hudebně pohybové hry, situační hry a učení, kooperativní a prožitkové učení, hodnocení, povzbuzení, pochvala.
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
„Barevný svět“
Školní vzdělávací program uplatňuje integrované vzdělávání a směřuje k modelu osobnostně orientované předškolní výchovy, k rozvoji osobnosti dítěte, soběstačnosti a samostatnosti a zdravého sebevědomí cestou přirozené výchovy. Vztah učitelek k dětem je partnerský. V komunikaci převažují projevy náklonnosti a důvěry Děti mají možnost spolurozhodovat, souhlasit i oponovat a vstupovat do dění jako rovnoprávní účastníci. Prioritou je individuální a citlivý přístup ke každému dítěti podle jeho potřeb.
Integrované bloky:
Barevné hraní
Charakteristikou integrovaného bloku je vytváření přátelské a radostné atmosféry ve třídě. Vedení dětí k radosti z poznávání nových kamarádů a navazování nových přátelství. Posilování prosociálního chování v dětské herní skupině. Upevňování u dětí vztahů k sobě navzájem a k rodině. Vytváření základních forem společenského chování, vyjadřování pocitů. Vedení děti k samostatnosti. Zapojování děti při vytváření pravidel soužití v MŠ. Prohlubování pocitů jistoty, bezpečí, radosti a a svobody u dětí, a napomáhat tak úspěšné adaptaci dětí na nové prostředí.
Barevná příroda
Osvojování si jednoduchých poznatků o přírodě /živočichové, rostliny/, ochrana přírody, počasí a jeho proměny v čase. Vytváření a prohlubování znalostí dětí o činnostech, oblékání a tradicích v různých ročních obdobích. Vedení děti k vytváření pozitivního vztahu k přírodě živé i neživé a k její ochraně. Seznamování děti s různými ekosystémy.
Barevný svět kolem mne
Záměrem bloku je vytvářet u dětí povědomí o naší vlasti a také o tom, že na světě žije mnoho různých kultur. Upevňovat u dětí vztahy ke všemu společenství na celém světě a vést je k respektování všech ras, národů, a jejich společenských a kulturních tradic. Rozvíjení poznatků dětí o dopravní tématice a bezpečnosti na komunikacích. Získávání poznatků o těle. Podporování kladného vztahu a zodpovědnosti k vlastnímu tělu a vytváření zdravých životních postojů a návyků u dětí. Přiblížit dětem planetu Zemi jako součást Vesmíru.